Blikket hennes var desperat.
Gjennom skjermen lyste frykten mot meg der jeg sto i mitt stengte treningsstudio.

Om hun hadde treningstøy på var hun helt naken. Sjelen hennes skrek mot meg. Det var ikke ønsket om flat mage, bedre kondisjon eller holdning hun ønsket hjelp med i dag. Hun hadde blitt strippet for de delene som det gikk an å støtte seg på og gjemme seg bak. Med Corona sitt inntog var hun nå hjemme uten å vite hva som skjedde med jobben. Alle planlagte fester, samlinger og ferier var kansellert. Hjemme var to barn som ikke skulle på skolen, men som hun skulle undervise. Hennes foreldre på pleiehjem kunne ikke lenger få besøk eller være med å feire barnebarnets bursdag. Det var ikke noen venner å invitere over hverken for henne eller barna. Tilbake stirret hun nå inn i skjermen og skulle trene med meg. Det hun trengte aller mest var en klem, men var det noe jeg ikke kunne gi henne så var det nettopp en klem. 

I det tomme treningsstudioet sto jeg selv uten den ytre sikkerheten i mitt eget liv og med egne utfordringer og barn som ventet hjemme. Corona var her og treningstudioet var stengt. Likevel visste jeg at det var nå jeg fikk testet min egen styrke og min egen kompetanse ovenfor de jeg vanligvis veiledet.  Skulle et stengt studio stoppe meg fra å gi de jeg veiledet verktøyene de trengte når landet var i krise? Skulle jeg la et virus stoppe meg fra å ivareta og redde arbeidsplassen min, selv om jeg ikke kunne gå på jobb å utføre jobben min som før? 

Det viktigste jeg lærer bort som personlig trener og livsstilsveileder er betydningen av å trene jevnlig-  på alle plan i livet. Uansett hvilket mål du har satt deg. 
En som trener og har et mål gir aldri opp. En som prioriterer å trene jevnlig gjør det fordi den vet at det er slik du får resultater. Selv om det smerter, selv om det til tider ikke viser synlige resultater, selv om du ikke har lyst. Du trener uansett og hviler mellom øktene. 
Det var dette jeg måtte holde fast i der jeg sto i Corona stormen og budskapet jeg også måtte formidle til kvinnen foran meg.   

Så hva sa jeg til den nakne kvinnen på skjermen? 


Sannheten. 

Jeg sa at nå var det ekstra viktig at hun holdt på rutinene hun hadde innarbeidet. At hun spiste sunt og tok gode matvalg gjennom dagen. At hun måtte fortsette å trene styrke to ganger i uken. Den fysiske treningen ville gi henne styrke til å stå i stormen hun nå sto i. Til å ha styrke til å bære seg selv gjennom hverdagen, ha en god holdning som igjen ville gjøre at hun ville lete etter løsninger og ha en mer positiv innstilling. For jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men når du går rett i ryggen med løftet hodet, så er det vanskelig å være negativ? Har du en sterk fysikk, vil du mye lettere få en sterkere psyke.  

Samtidig var det like viktig at hun gjorde andre treningsøvelser som ivaretok hennes mentale helse. Hun måtte prioritere å sove og hver kveld skulle hun skrive ned alt hun var takknemlig for at hun hadde i livet. Vi laget også en konkret plan for hvilke ukentlige grep hun skulle gjøre for å nå målene hun hadde ovenfor sin egen arbeidssituasjon og hjemmeskole undervisningen. Corona kunne herje, men hun fikk verktøyene for å stå stødig i stormen. 

Bedre spørsmål gir bedre svar

Det viktigste verktøyet jeg hadde der jeg sto for å få henne til å smile, var å sette ting i perspektiv og be henne stille seg selv bedre spørsmål for å bryte ut av sitt eget tankemønster. Hvordan kunne denne corona situasjonen bli noe positivt for henne og hennes familie? Hva kunne hun lære av denne situasjonen? Hva kunne hun gjøre for å ha det bra på tross av corona? Hvordan kunne hun gi mer til de hun var glad i? Hvordan kunne hun ta enda bedre vare på seg selv? Hva ville drømmesituasjonen være og hvordan kunne hun oppnå dette?

Gaven Corona 

Den største gaven jeg ser at Corona har gitt meg og de jeg veileder er blottleggelsen av hva som er. Alle står vi nakne uten all støy og tilsynelatende beskyttelse med lite ytre underholdning i vente. Istedet står vi blottet ovenfor oss selv og de rundt oss med mulighet til å se hvem vi virkelig er, på godt og på vondt. Det har blitt synlig hva som fungerer og gjør en godt i hverdagen og hva som ikke fungerer og ikke gjør godt. Likeså hvilke muskler en har til å mestre utfordringer i livet og hvilke en må styrke når det blåser rundt en. Det er en sårbar og til tider brutal blottleggelse og nei, det gir ikke alltid en god følelse, men hva så? Har noen noen gang påstått at livet er en dans på roser? Vi trenger vekter og motstand for å bli sterkere og for å vokse som mennesker. For er det ikke sant at roser vokser seg vakre om de står i møkk? 

Gjennom skjermen sendte jeg kvinnen de verktøyene hun trengte for å stå i stormen, med et håp om at kjærligheten og ønsket mitt om å hjelpe ville nå frem, selv om jeg ikke kunne gi henne en klem. 

Med det vil jeg også sende en virtuell klem til alle som trenger en i treningsøkten vi nå står i. Samtidig vil jeg oppfordre til å stå stødig i dritten og fortsette å trene, selv om det er tungt og til tider vondt. Å stå i smerten og hvile mellom øktene. Husk også å rette deg opp i ryggen og løfte blikket og se skjønnheten som finnes rundt deg. For livet er fantastisk om du bare får trent jevnlig på å se all kjærligheten og det vakre som er i deg og rundt deg, enten det er mørkt og regner eller Corona er her. 

Mine Topp 6 personlig trener tips for å gjøre Corona til en berikelse i ditt liv: 

1: Skriv ned hver kveld hva du er takknemlig for i livet og se på det hver morgen. Alt du kan komme på. De du er glad i, din helse, at du har tak over hodet, at vi bor i Norge, at vi har et velferdssystem som ivaretar oss, for den vakre naturen, for sola, for regnet, for at vi har mat på bordet, for sommeren, for at vi kan gå ut og slipper å holde oss inne, for at vi har et helsevesen som er der for oss, for alt stort og smått som du er heldig å ha i livet. 

2: Tren styrketrening to ganger i uka!
Ha fokus på å styrke de store muskelgruppene og særlig rygg, mage og rumpe. Bær kroppen din rett gjennom dagen, løft blikket og smil så ofte du kan.  

3: Spis sunt 80% og kos deg 20% i løpet av uka. 

Få i deg mest mulig grønnsaker, 1,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt, spis deg mett på sunt fett og begrens karbohydratene i kosten. 

4: Prioriter nok søvn og hvile. Husk at uansett hva du trener på så trenger du restitusjon for å ha god progresjon. Legg deg innen rimelig tid, gå tur i naturen, vær i stillhet og sørg for å ha nærende egentid. 

5: Møt negative situasjoner og følelser på en konstruktiv måte.

Vær bevisst på dine tankemønstre og vokt deg for destruktive tankemønstre og kroppsbevegelser. Hold kroppen din i aktivitet, ryggen rett og gå en tur. Still deg gode og konstruktive spørsmål: Hva er det positive i denne situasjonen? Hvordan kan jeg gjøre denne situasjonen til at livet mitt blir enda bedre? Hva kan jeg lære? Hva er det beste med situasjonen jeg er i? Sett deg til slutt konkrete mål for ditt liv og jobb daglig for å nå dem.

6: Gi til andre, det er en vinn vinn.

Ved å gi til andre vil du både glede andre og fylle deg selv med glede, som igjen vil gjøre at du lettere kan slippe på negative følelser som eksempelvis frykt. Å sende en hyggelig tekstmelding, hjelpe noen eller gi et kompliment vil løfte den du gir det til og deg selv. 

Follow along!

Join our mailing list and recieve free tips and Helle`s recipe on how to shine more in your life!

You have successfully subscribed. Thanks!