Det var spørsmålet jeg stilte meg da jeg for første gang etter tre måneder skulle teste kroppen min med vekter igjen. Det hadde gått 3 måneder siden Corona hadde kommet og treningsstudioene stengte over hele landet også mitt eget treningsstudio.

Med det så mistet jeg som andre tilgang til det treningsutstyret jeg før var vant med. Det var klart at siden jeg driver Let`s Shine studioet kunne jeg trene der alene selv om studioet var stengt, men.

Det er faktisk en gang slik at når jeg skal trene selv, så trener jeg for det meste andre steder enn på mitt eget studio. På Let`s Shine jobber jeg og derfor så trenger jeg å få avkobling.

Så hva gjorde jeg?

Jeg sto på hendene inntil treet og tok skulderpress ved å bøye i albuene.

Jeg gjorde som folk flest. Strømmet til parken for å trene. Ha ha! Det var ganske magisk hvordan folk fant nye løsninger for å trene kroppen under Corona. I tillegg til det så flyttet jeg veiledningen av de jeg trener over til Online trening. Men de færreste av de jeg trente hadde vekter hjemme og fort ble også butikkene utsolgt for vekter.

Samtidig skal det sies at min treningsfilosofi baserer seg på funksjonell trening og egen kroppsvekt som vektmotstand. Så med stengte treningsstudioer og manglende vekter og apparater, så var det filosofien min og meg som fikk virkelig prøvd seg.

Jeg trakk meg opp i treet.

Selv om det var noen som hadde lette vekter hjemme og andre som brukte stekepanner eller et brannslukkingsapparat som vektmotstand, så ble det etter et par uker med online trening først og fremst egen kroppsvekt jeg trente og jeg veiledet folk i.

Altså at du kun bruker din egen kropp som vekt motstand.

Klassisk corona belastning egentlig. Med stenging og avstand på så mange plan i livet med Corona, så møtte vi oss selv i døra istedet. Det var deg, dine tanker, ditt liv og din kropp. Mer enn det var det ikke. Ikke reiser, ikke sosialisering, ikke treningsstudio og ikke vekter.

Men nok om det, tilbake til testen. For det som skjedde var at jeg trente kun med egen kroppsvekt ca 2 ganger i uka, i motsetning til 2-3 ganger med tung vektmotstand. Skal ikke si at jeg ikke holdt i en kettle bell i løpet av denne perioden eller at jeg ikke holdt i en stein da jeg gjorde bulgarske utfall i parken. Men det var ikke i nærheten av det jeg vanligvis har av vektmotstand. Eksempelvis kunne jeg ta Bulgarsk split knebøy i en smith maskin å løfte 70kg på et ben før Corona.

Så hvordan kan da trening ca 2 ganger i uken, noen ganger 1 gang i uken vedlikeholde muskelstyrken over tid? Det er klart det her bare blir en subjektiv erfaring og ikke noen som helst form for forskning, bare for å være helt klar på det. Det er mange faktorer som spiller inn, men hva løftet jeg da jeg la stanga på ryggen igjen etter 3 måneder?

Hva tror du?

Resultatet var jeg på første oppvarmingssett løftet 60kg x 10 rep (som før). Deretter at jeg økte til 70kg x 7 rep x 2 runder (også som før).

Altså: Jeg løftet det samme som for tre måneder siden. Det var dog veldig tungt, seigt og uvant å gjøre øvelsen igjen. Det føltes nesten som jeg gjorde øvelsen for første gang. Opplevelsen av å ha vekter på ryggen var likevel kanskje den sterkeste opplevelsen. Fordi etter økten kunne jeg igjen ta innover meg det at jeg kan løfte noe som veier 70 kg på et ben. Å vite det hadde tydeligvis en stor egenverdi for meg. Det ga en innvendig styrke som jeg ikke har kjent på på en god stund. Samtidig visste jeg også det da jeg gikk hjemover, at jeg kom til å bli sykt støl! Var det en ting som jeg ikke hadde vært så mye det siste månedene så var det nettopp det å være støl over mange dager. Du vet, sånn at du så vidt kommer deg opp trappa og får satt deg ned på en stol. Og den følelsen…. det er klart det er godt å kjenne at man har trent, men likevel. Den hadde jeg ikke savnet.

Så hva var konklusjonen?

At det ikke er noen stor konklusjon, men at jeg vil fortsette å observere de jeg veileder og meg selv ut i fra resultatene de og jeg får. Altså at jeg vil fortsette å holde i filosofien min om at funksjonell styrketrening og egen kroppsvekt er en meget god strategi for å få en sterk, stram og bevegelig kropp. At du ikke nødvendigvis trenger å trene med vekter for å få resultater. Tung styrketrening med vekter har absolutt sin funksjon, men jeg vil nok fremover bruke vektmotstand enda mindre enn før. Så får heller de som sverger til mest mulig vekter for sine resultater selvfølgelig fortsette med det.

Det jeg så gjennom skjermen via onlineveiledningen min og som jeg har erfart selv er at man kan få veldige gode resultater uten vektmotstand også. Noen av de jeg veileder har aldri vært så trent som de var under Corona og da uten bruk av vekter.

For min egen del, så tenker jeg at det kanskje ikke er noe mål å løfte så tungt som 70kg for ofte fremover. At jeg kan satse enda mer på egen kroppsvekt i treningen min. Stølheten som ofte varer i 3-4 dager kan jeg også godt være foruten. Hvis jeg i tillegg har en funksjonell kropp som fortsatt er sterk, stram og bevegelig, så sier jeg ja takk til meg og min egen kropp. Det er mer enn bra nok.

Follow along!

Join our mailing list and recieve free tips and Helle`s recipe on how to shine more in your life!

You have successfully subscribed. Thanks!